WILAYAH KERJA: PROVINSI JAWA BARAT, DKI JAKARTA, BANTEN, DAN LAMPUNG

REPRESENTASI “PEREMPUAN MATANG” DALAM MAJALAH PESONA (FEMINA GROUP) INDONESIA

Lina Meilinawati Rahayu

ABSTRACT
Tulisan ini menganalisis bagaimana “kematangan” perempuan ditampilkan melalui artikel-artikel dalam majalah Pesona. Majalah Pesona adalah majalah perempuan yang mengkhususkan diri pada segmen pembaca perempuan 35 tahun ke atas dengan mengusung motto: Life, Inspiration, Passion. Yang menjadi objek penelitian adalah artikel-artikel antara tahun 2010 sampai dengan tahun 2016. Dalam rentang waktu ini akan dianalisis bagaimana perempuan matang direpresentasikan dalam rubrik-rubrik yang dibahas.. Dari hasil analisis ditemukan bahwa artikel-artikel dalam majalah Pesona mengomunikasikan: representasi kematangan dalam menentukan pilihan, representasi kematangan emosi, representasi perempuan mandiri, berhasil, dan inspiratif, serta representasi problematika usia matang. Selain itu, motto majalah Pesona terejawantah dalam setiap artikelnya. Motto “life” diwakili oleh artikel-artikel yang membahas dan mengajak untuk mengisi dan menikmati hidup serta membuat hidup lebih penuh makna. Motto “inspiration” diwujudkan oleh artikel-artikel yang membahas berbagai hal yang dapat menginspirasi: mulai dari mode busana sampai makanan. Motto “Passion” diwujudkan dalam artikel yang membahas keberhasilan karena konsistensi pada passion yang dipilih.

This paper analyzes how the "maturity" of women is displayed through articles in Pesona magazine. The Pesona Magazine is a women's magazine specializing in women readers segment 35 years and above.. Enchantment carries the motto: Life, Inspiration, Passion as an identity for "established" women who are no longer looking for identity. As for the object of research are articles between the years 2010 to 2016. In the 6-year warsa will be analyzed how the mature woman is represented in the rubrics discussed. From the analysis results found: representation of maturity in determining choice, representation of emotional maturity, independent woman representation, succeed, and inspiration, and representation of maturity problematika. Besides, motto in magazine “Pesona” is manifested in the articles. The motto of ‘Life’ is represented by the articles which persuade the readers to fill, enjoy and also make the life more meaningful. Motto of ‘inspiration’ which written in the articles contain various things which inspire the readers: from fashion to food. Motto of ‘passion’ is manifested in the articles which contains all success accomplished due to the consistency and passion chosen.

KEYWORDS
perempuan matang, representasi, majalah wanita, umur 35+

FULL TEXT:PDF

REFERENCES
Tesis dan Jurnal

Kretz ,Valerie. 2009. Perceived Reality of Images of Women in Magazines. Tesis. Marquette University.

Chen, Eva. 2016. “Power Femininity” and Popular Women’s Magazines in China”International Journal of Communication 10 (2016), 2831–2852. National Chengchi University, Taiwan.

Zotos, Yorgos C. and Eirini Tsichla.“Female Stereotypes in Print Advertising: A Retrospective Analysis”. Procedia Social and Behavioral Sciences 148 (2014) 446 – 454.

Buku

Barker, Chris. 2004. Cultural Studies. Yogyakarta: Kreasi Wacana.

Hall, Stuart. (2003). “The Work of Representation” dalam Representation: Cultural Representation and Signifying Practices. Ed. Stuart Hall. London: Sage Publication.

Sobur, Alex. (2004). Analisis Teks Media. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Thornham, Sue. (2010). Teori Feminis dan Cultural Studies: Tentang Relasi yang belum Terselesaikan. Yogyakarta: Jalasutra.

Veeger, K.J. (1993). Realitas sosial: Refleksi filsafat sosial atas hubungan individu masyarakat dalam cakrawala sejarah sosiologi. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Internet

Bradley, Steven. 2016 “An Introduction To Semiotics — Signifier And Signified” in web-design/semiotics-signifier-signified/.

National Institute of Mental Health. (2007, February 9). Study Tracks Prevalence of Eating Disorders. Retrieved February 16, 2010, from National Institutes of Health:http://www.nimh.nih.gov/science-news/2007/study-tracks-prevalence-of-eating-disorders.shtml

Majalah

Pesona, Oktober 2010/No. 10 Tahun VIII.

Pesona, Mei 2011/No.5 Tahun IX.

Pesona, Desember 2012/No. 12 Tahun X.

Pesona, Oktober 2013/No. 10 Tahun XI.

Pesona, November 2014/No. 11 Tahun XII.

Pesona, November 2015/No. 11 Tahun XIII.

Pesona, April 2016/No.4 Tahun XIV.

Popular Posts